Sök

Så får du energi när du jobbar hemifrån

Sitter du hemma och jobbar? Efter en lång tid med distansarbete kan det vara svårt att hålla energin på topp. Utomhusjobb, 10-minuterspauser och en avslutningsrutin är små knep som kan göra underverk för att orka.




Förändringar skapar ovisshet och stress. Och konstigt vore väl annars. När vi gör många nya saker, som vi inte gjort tidigare, har vi inte hunnit skaffa oss kunskap och erfarenhet om hur vi ska hantera det. Kraven blir därför höga och förmågan låg. Det är naturligt att det skapar en stress hos oss.


– Jag tycker att vi ska ge oss själva en klapp på axeln för att vi kämpar lite extra just nu. Men även se till att återhämta oss. Dagligen. Och att använda energin till att ta oss an utmaningarna vi står inför just nu. Små pauser, lite rörelse av kroppen och att dra en gräns mellan arbete och fritid kan göra underverk för att mobilisera kraft, säger Annette Lindgren, hälsopedagog och KBT-terapeut på Skellefteå Samtalsterapi.



Här är hennes bästa tips för att klara av distansarbetet under pandemin.


1. 10 minuter mellan möten

Boka in en 10-minuterspaus mellan dina möten. Digitala möten är kanon och vi kan nå varandra och arbeta på ett fantastiskt sätt med avstånd till varandra. Men en dag med digitala möten som avlöser varandra i ett gör oss trötta och okoncentrerade. På arbetsplatsen har vi ofta naturliga pauser när vi går mellan möten. Hemma får vi istället se till att boka in dom. En kort paus på 10 minuter utan skärm ger just den där viktiga möjligheten till kort återhämtning och en direkt belöning i form av bättre koncentration på nästkommande möte. Testa själv. Kanske är ni flera på jobbet som känner lika och att ni vill komma överens om att det är sättet ni bokar digitala möten på.


2. Arbeta utomhus

Granska din kalender och se om du har någon arbetsuppgift eller möte som du kan göra när du samtidigt är ute och går. Nu när vi med våra hemmakontor ändå har brutit alla möjliga normer för hur ett kontorsarbete ska utföras så kan vi väl lika gärna ta steget ut i naturen. Att röra på kroppen utomhus, samtidigt som vi utför vårt arbete, är en kombination som både kan tillföra återhämtning och ökad prestation på samma gång. Vi kan uppleva det återhämtande då vi får variation från att sitta stilla. Det kan också höja vår prestation och göra oss mer kreativa, mindre stressade och mer samarbetsvilliga. Planeringsmöte i telefon med en kollega, inhämtning av kunskap från en ljudfil eller ett kundmöte där utmaningar och lösningar diskuteras är exempel som är värda att testa.


3. Inför en avslutningsrutin

Summera det du gjort och planera för nästkommande dag det sista du gör på arbetsdagen. Det ger en bra grund för att du ska kunna engagera dig i din fritid. Hemmakontoret suddar ut gränsen mellan arbete och fritid. Vi kan arbeta lite hela tiden med dator, telefon eller i våra tankar med planering. Därför behöver vi själva skapa en gräns och ge oss bästa möjliga förutsättningar för återhämtning på kvällen. Testa att införa en avslutningsrutin där du kort summerar och reflekterar över vad du gjort under dagen samt planerar för nästkommande dag. Då behöver du inte processa detta under din fritid, utan kan lita på att du kommer att kunna fortsätta ditt arbete dagen efter. Med ett tydligt avslut på arbetsdagen kan du flytta fokus och engagera dig i det som ligger utanför din arbetstid, det som ger dig återhämtning.